Oldtimer fiets
Deze fiets is nog van de grootvader van Michel De Ridder geweest. Waarschijnlijk is hij zo’n 80 jaar oud, maar hij fietst nog uitstekend!
Deze fiets heeft nog houten velgen en spatborden, kenmerkend is ook de schuine naar achter hellende zitbuis en balhoofdbuis.
De fiets werd nagekeken en opgepoetst.
Klik hier voor een kort fragment met mijn zoon die er op fietst.
Hier volgt wat meer info over de geschiedenis van deze fiets:
De fiets is gebouwd door Joseph Takx, zoals op het merkplaatje te zien is. Takx is een Nederlander die in Belgie (te Antwerpen) een erg succesvolle fietsenzaak (als fabrikant) heeft opgestart in die mate dat hij door "Fordauto's in Amerika" gevraagd werd de assemblage voor Europa van dit merk op zich te nemen. Hij weigerde om 2 redenen nl: 1) hij verdiende reeds goed zijn brood met zijn fietsen, dus waarom risico's nemen voor een nieuw product (de auto was nog maar in zijn beginfase) en 2) hij was reeds de 50 voorbij waardoor hij zich niet jong genoeg meer voelde om met dergelijk project te beginnen. Zeer welstellend vanwege zijn lucratieve handel in fietsen. Er bestaat een artikel uit het (toendertijd) trendy tijdschrift "Avenue" waarin het art-decohuis die ze kochten in Antwerpen wordt beschreven. Joseph Takx werd geboren in 1874 en stierf in Antwerpen op 63 jarige leeftijd in 1938. (bron)
Op de fiets staat een sticker met het opschrift: ”Patroons Verlakkers Provincie Antwerpen”. Dit is een organisatie van de verlakkersbazen in de provincie Antwerpen.
Een verlakker is een oud beroep dat te vergelijken is met de schilders of spuiters van nu. In een verlakkerswinkel of werkplaats werden allerlei voorwerpen bestreken met een laklaag, die men in sommige gevallen in een lakoven liet drogen. Mijn gebruikte afhankelijk van het te lakken object verschillende laksoorten, zoals bv voor hekwerken. De lakstokers waren de lakbereiders. Zij maakten lakken bv voor ijzerwerk, nl een zwarte vuurlak, bereid met amber, lijnolie, terpentijolie, zwartsel en wijborger pik. (bron)
De organisatie die vermeld staat op de fiets verenigt de verlakkersbazen van de provincie Antwerpen en is een soort belangenorganisatie. In 1943 werd deze opgeheven door de Duitse bezetters. (bron)
Het wapenschild op de fiets met het opschrift “Dieux et mon droit” heeft een geschiedenis die teruggaat tot de 12de eeuw. De wapenspreuk werd ingevoerd tijdens de regeerperiode van Hendrik VI (1422 – 1461) die grote delen van Frankrijk bestuurde. Hij sprak ook Frans, vandaar de Franse tekst. Het is het wapenschild van Groot Brittanië van 1714 tot 1801. (bron)
In het Verenigd Koninkrijk is een kostbaar uitgevoerde kousenband met het opschrift "Honi soit qui mal y pense" het onderscheidingsteken van een hoge ridderorde, de Orde van de Kousenband. Dit ereteken wordt ook tegenwoordig nog gedragen want de heren dragen aan het Britse hof nog steeds ouderwetse kniebroeken met kousenbanden.
De oorsprong van de in hetOudfrans gestelde spreuk, die in het Nederlands vertaald "Schande aan hem voor wie er kwaad van denkt" luidt, zou zijn terug te voeren op een incident tijdens een bal in 1344. (bron)
Als je goed kijkt zie je dezelfde kousenband in het wapenschild staan op de fiets.
Onder deze sticker op de fiets staan de woorden “Construction Garantie”. Het woord 'garantie' staat in het Nederlands.
Waarom is deze sticker aangebracht op de zitbuis?
Volgens mij is hij door de fabrikant van het frame (Takx) gebruikt om te suggereren dat de fiets van uitstekende ‘Engelse’ kwaliteit is, een zelftoegevoegd kwaliteitslabel dus. (De fiets is in Engeland ontstaan rond 1892.)
De fiets heeft een aantal mooie fijne details. Deze vind je terug door op onderstaande foto’s te klikken.